انتقاد مدیرکل پست خراسان جنوبی از عدم ورود مشاغل استان به بازار الکترونیک

انتقاد مدیرکل پست خراسان جنوبی از عدم ورود مشاغل استان به بازار الکترونیک

مدیرکل پست خراسان جنوبی گفت: برای توسعه بازار کسب و کار در استان مشاغل باید به بازار الکترونیک ورود پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبر شرق به نقل از ایسنا منطقه خراسان جنوبی ، حمید صابریان امروز (۱۵مهرماه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اتحادیه جهانی پست دومین سازمان با قدمت است که ایران نیز از بیانگذاران اتحادیه جهانی پست بوده و در حال حاضر ۱۹۲ کشور عضو این اتحادیه هستند.

وی افزود: با توجه افزایش روز افزون دنیای الکترونیک و فضای رسانه‌ای مناسبات ارتباطی در حال تغییر بوده و به همین دلیل پست نیز در حال تغییر است.

مدیرکل پست خراسان‌جنوبی تصریح کرد: هر روزه دنیای رسانه در حال پیشرفته‌تر شدن است و پیشرفت تکنولوژی نقش و جایگاه پست را تغییر نداده اما نوع ماموریت‌ها تغییر کرده است.

صابریان ادامه داد: در حال حاضر ماموریت‌های پست به سمت کالا و اسناد رفته که در بخش اسناد ماموریت‌ها در حوزه اسناد هویتی و در بخش کالا، تجارت الکترونیک با محوریت توزیع شبکه پستی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: پست خراسان‌جنوبی در شش ماهه ابتداى امسال یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۴۶ مرسوله پستی به خارج استان صادر و یک میلیون و ۹۲۳ هزار و ۵۷۰ مرسوله به استان وارد شده است.

مدیرکل پست خراسان‌جنوبی تاکید کرد: منطقه‌ای که از لحاظ کسب و کار، صنعت  و کشاورزی وضعیت بهتری داشته باشد واردات مرسوله پستی بیشتر از صادرات مرسوله‌های پستی است و در خراسان‌جنوبی نیاز است که بیشتر در عرصه تجارت و کسب و کار فعاليت شود.

صابریان اضافه کرد: با توسعه کسب و کار، افزایش سرانه مرسولات پستی را خواهیم داشت و باید پست در کنار فعالیت‌های تجاری در استان قرار گیرد.

وی یادآورشد: همچنین در شش ماهه ابتدایی سال خرید اینترنتی وارده به استان ۲۰ هزار و ۳۳۷ فقره بوده که مرسولات خارج شده از استان ۸۸۰ فقره با اختلاف ۲۰ برابری بوده است.

مدیرکل پست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه عمده محصولات وارده به استان موجود در بازار است، تاکید کرد: مشاغل و کسب و کار استان باید به بازار الکترونیک ورود پیدا کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱۵ دفتر ICT روستایی در سطح استان فعالیت دارند و تا پایان سال نیز ۴۵ دفتر دیگر در استان اضافه خواهد شد.

صابریان اضافه کرد: همچنین در خصوص تجهیز دفاتر ICT نیز از طریق USO پیگیری ‌ های لازم انجام شده و تجهیزات لازم به صورت کالا در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل پست خراسان جنوبی ادامه داد: ۶۳ دفتر پیشخوان در استان داریم که با توجه به اشباع دفاتر پیشخوان در استان نیاز به ظرفیت جدید نیست.

صابریان تصریح کرد: ۸۷ نمایندگی حمل و نقل و ۴۴ نمایندگی قبول و توزیع استان داریم، اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲۳ نیروی دائمی در این سازمان فعالیت دارند و ۱۴۷ نفر در قالب بخش خصوصی با این داره کل همکاری می‌کنند که افزایش تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی از جمله برنامه‌های مدنظر پست است.

وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۶۰۰ هزار رکورد پستی ۱۰ رقمی در استان داریم که ۲۰۰ هزار رکورد روستایی و ۴۰۰ هزار رکورد شهری است که ۹۸ هزار و ۱۸ رکورد نیز بهنگام شده است.

مدیرکل پست خراسان‌جنوبی گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی دو پروژه در حوزه پست پیش بینی شده که شامل؛ پست لجستیک و سیماک است.

وی ادامه داد: در قالب پست لجستیک انبار در اختیار بخش صنعت قرار داده می‌شود تا در حوزه تجارت الکترونیک کالاهای خود را در کمترین زمان ممکن به دست مصرف کننده برسانند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر امکانات و تجهیزات این امر در استان فراهم است اما از سوی صنایع در استان تا کنون هیچ درخواستی نداشته‌ایم.

مدیرکل پست خراسان جنوبی با اشاره به امانه سیماک (سامانه یکپارچه املاک کشور) اظهارکرد: این سامانه در قالب مدیریت املاک کشور بصورت یکپارچه الکترونیک خواهد شد که این سامانه پایان مهرماه در استان راه اندازی می‌شود.

صابریان تصریح کرد: در قابل این سامانه یک پرونده الکترونیکی برای املاک تشکیل و تمام مراحل و استعالامات بصورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین با همکاری دانشگاه بیرجند در راستای تسهیل در دریافت دانش نامه برای فارق‌التحصیلان نرم‌افزاری طراحی شده که فارق التحصیلان دانشگاهی بدون مراجعه دوباره به دانشگاه بتوانند دانش نامه تحصیلی خود را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: این نرم افزار توسط نیروی انسانی تحصیل کرده در استان طراحی شده و در حال ملی شدن نیز است.

مدیرکل پست خراسان جنوبی از راه‌اندازی پست پزشکی خبرداد و ادامه داد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در تمامی مراکز MRI بیرجند جواب آزمایش MRI بیماران درب منزل تحویل داده می‌شود.

صابریان تصریح کرد: همچنین طبق توافق با اداره ثبت احوال مراحل دریافت کارت هومشند ملی توسط اداره کل پست انجام می‌شود که در حال حاضر طبق آمار اداره ثبت احوال حدود ۳۰۰ هزار نفر فاقد کارت هوشمند ملی هستند.

وی یادآور شد: با توافقات با ثبت احوال در راستای توسعه ایستگاه‌های کارت هوشمند ملی ۱۵ ایستگاه سیار راه‌اندازی خواهد شد که در حال حاضر اعتبارات مصوب و در صورت تحویل زیر ساخت این ایستگاه‌ها راه‌اندازی خواهند شد.