احتمالا ۱۰درصد جمعیت ایران در سرشماری سال ۹۵ سالمند باشند؛ رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در بیرجند:

احتمالا ۱۰درصد جمعیت ایران در سرشماری سال ۹۵ سالمند باشند؛

به گزارش خبر شرق دکتر مهین السادات عظیمی روز سه شنبه در حاشیه شروع به کار پنجمین همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت با محور سلامت سالمندان در بیرجند به خبرنگاران افزود: هم اکنون جمعیت سالمندان شمار کمی از جمعیت هستند که در سرشماری سال ۹۰، ۸٫۲ درصد جمعیت ایران سالمند بودند.
جمعیت ایران در سرشماری ۱۳۹۰، ۷۵ میلیون نفر بود و در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، به ۸۰ میلیون نفر است که نسبت مرد به زن ۵۱به ۴۹درصد است.
وی پیش بینی کرد: تعداد سالمندان ایران تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۴٫۴ درصد، در سال ۲۰۵۰ به ۳۱٫۲ درصد برسد.
به گزارش ایرنا، عظیمی اظهار کرد: در این سال جمعیت سالمند جهان، ۲۱٫۵ درصد و آسیا ۲۴ درصد خواهد بود که تعداد سالمندان ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر خواهد بود طوریکه از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهند بود.
وی بیان کرد: گرچه جمعیت سالمند سهم کمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، اما فزونی سرعت رشد جمعیت سالمند در مقایسه با رشد جمعیت کشور و پیش بینی افزایش تعداد سالخوردگان، به فشارها و تنگناهای مرتبط با تامین نیازهای سالمندان خواهد افزود.
وی ادامه داد: افزایش امید به زندگی دستاورد مثبت توسعه اجتماعی، اقتصادی و پیشرفت های نظام سلامت در سطح جهانی و در ایران است.
رئیس اداره سلامت سالمندان با بیان اینکه پیامد طبیعی افزایش امید به زندگی، سالخوردگی جمعیت است، یادآور شد: تمام کشورها با این پدیده روبه رو هستند.
عظیمی ادامه داد: با توجه به اینکه هر سال امید به زندگی افزایش و تعداد مرگ و میر کاهش می یابد، روند سالخوردگی جمعیت برگشت پذیر نیست و پیری جمعیت چالش دایمی خواهد بود.
وی یادآور شد: در ایران امید زندگی سالم یا امید زندگی با سلامت تعدیل شده (۶۴ سال) ، ۱۰ سال کمتر از امید زندگی (۷۴ سال) است.
عظیمی خطاب به نمایندگان رسانه ها که با وی گفت و گو می کردند، اظهار کرد: همه ما پیر می شویم هرچند که پیری لزوما با بیماری همراه نیست اما با افزایش سن بیماری های غیر واگیر و مزمن که معلولیت و ناتوانی را به دنبال دارد افزایش می یابد.
وی دوره سالمندی را به سه گروه سالمندی همراه با سلامت، سالمندی طبیعی و سالمندی همراه با بیماری تقسیم کرد و اظهار کرد: هدف وزارتخانه افزایش تعداد گروه اول است، رسیدن به این هدف از طریق آموزش فراگیر و ارایه خدمات مورد نیاز به سالمندان تحقق می یابد.
عظیمی اضافه کرد: به همین دلیل در حال حاضر یکی از مهمترین برنامه ها در کشور های توسعه یافته ارتقای آگاهی و افزایش توانمندی سالمندان برای مراقبت از خود است در خدمات نوین سلامت سالمندان نیز ۲ برنامه آموزش شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی و مراقبت سالمندان در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه پیری مساوی با بیماری نیست، یادآور شد: بدیهی است با تغییر فیزیولوژیکی دوره سالمندی، با افزایش سن ظرفیت های طبیعی بدن کم می شود اما پیری به تنهایی نباید موجب ناتوانی شدید شود.
رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: وضعیت سلامت یک سالمند حاصل تعامل شرایط پیری طبیعی، بیماری ها و ناتوانی های حاصل از آن و عوامل خطرساز محیطی شامل مواردی مانند نداشتن تحرک و فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف دخانیات و … است.
عظیمی می گوید: در میانسالی و سال های بعد از آن بیماری های غیرواگیر علت اکثر مرگ و معلولیت هاست،گرچه خطر ایجاد بیماری های غیرواگیر با بالا رفتن سن افزایش می یابد اما وجود این عوامل زیان بار خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر را در دوره سالمندی بیشتر می کند.
وی بیان کرد: رعایت شیوه زندگی سالم حتی اگر در سالمندی آغاز شود؛ می توان بروز یا شدت آن را کاهش داد، اگر مداخله بهداشتی به موقع و کافی باشد لزوما سالمندی همراه با هزینه های پزشکی نخواهد بود.

** مراقبت دوره ای سالمندان در کنار آموزش شیوه زندگی سالم
وی عنوان کرد: مراقبت دوره ای سالمندان در کنار آموزش شیوه زندگی سالم می تواند با کاهش بار بیماری و افزایش امید به زندگی توام با سلامت، به سالمندی سالم و فعال منجر شود.
رئیس اداره سلامت سالمندان افزود: آموزش شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی و مراقبت سالمندان ۲ برنامه اصلی اداره سلامت سالمندان وزارتخانه است.
عظیمی ادامه داد: در برنامه آموزش شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی مباحث تغذیه ای، فعالیت بدنی، مراقبت از کمر، زانو و پاها، پوکی استخوان و پیشگیری از حوادث ، بهداشت دهان و دندان، بی اختیاری ادرار، روابط زناشویی، استعمال دخانیات و ترک سیگار و …به صورت کلاس های گروهی با آموزش چهره به چهره به سالمندان آموزش داده می شود.
وی اضافه کرد: همچنین در برنامه مراقبت سالمندان با توجه به سندرم های شایع سالمندی و امکان انجام مداخله در سیستم بهداشتی درمانی، موارد اختلال فشار خون ، اختلال تغذیه، دیابت، اختلال چربی خون، سقوط و نبود تعادل و افسردگی در حال حاضر جزو موارد ارایه خدمت است.
وی بیان کرد: مواردی مانند دمانس، بی اختیاری ادرار، پوکی استخوان و … نیز در حال بازنگری است و در آینده به بسته خدمت افزوده خواهد شد.
پنجمین گردهمایی ملی سه روزه پژوهش در توسعه سلامت با محور سلامت سالمندان روز سه شنبه با حضور ۲۰۰نفر از استادان، اندیشمندان دانشگاه های کشور در بیرجند شروع به کار کرد.