سرمایه در گردش، عمده مشکل تعاونی‌های خراسان جنوبی

سرمایه در گردش، عمده مشکل تعاونی‌های خراسان جنوبی

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی: عمده مشکل تعاونی‌های استان مربوط به سرمایه ی در گردش است.

سرمایه در گردش، عمده مشکل تعاونی‌های خراسان جنوبی
پایگاه خبری تحلیلی اخبارشرق ، حسینی در نشست مسئولان اتاق تعاون استان با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، خواستار اختصاص سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه شد و گفت: ۳۰ درصد سرمایه در گردش استان مربوط به بخش تعاون است.

وی با اشاره به تشکیل مرکز داوری اتاق تعاون در استان افزود: کار مرکز داوری اتاق تعاون، حل و فصل اختلافات بین تعاونی‌هاست که اختلاف تعاونی‌ها با یکدیگر و یا با افراد حقیقی را رسیدگی می‌کند.

رئیس اتاق تعاون استان با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ پرونده در مرکز داوری اتاق تعاون استان مورد بررسی قرار گرفته، تأکید کرد: خوشبختانه ۷۰ درصد این پرونده‌ها منجر به مصالحه شده است.

حسینی از فعالیت بیش از هزار و ۱۰۰ شرکت تعاونی با ۳۲۰ هزار عضو در استان خبر داد و گفت: واگذاری غرفه‌های مرز ماهیرود به اتحادیه مرزنشینان، رفع تعهدات ارزشی تعاونی مرزنشینان استان، تعیین تکلیف وضعیت سایت صنوف آلاینده بیرجند و همچنین کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری اقتصاد به بخش تعاون از خواسته‌های تعاونی‌های خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته جشنواره زرشک با همکاری اتاق تعاون استان برگزار شد که دستاورد‌های خوبی به دنبال داشت، افزود: با توجه به شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» امیدواریم مجدد برگزاری این جشنواره در آبان‌ماه ۱۴۰۳ به بخش تعاون واگذار شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم تعاونی‌ها را مصداق مشارکت مردم در جهش تولید و تحقق شعار سال دانست و گفت: هم اکنون وفاق بسیار خوبی بین بخش دولتی و خصوصی استان برقرار شده که در جهت منافع مردم است.

جعفری از تشکیل ۵۹ تعاونی در استان در سال گذشته خبر داد و افزود: اتاق تعاون به عنوان یکی از اعضای ثابت در جلسات معاونت اقتصادی استانداری حضور فعال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از مجموع هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ سهم تعاونی‌های استان است، افزود: تشکیل شورای تعاون استان اتفاقی بود که برای اولین‌بار رقم خورد و به سمت کاربردی شدن آن حرکت خواهیم کرد.

جعفری ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری جلسه‌ای جهت تعیین تکلیف سایت صنوف آلاینده بیرجند، در ادامه عملکرد اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی در حوزه صادرات تعاونی‌ها و تشکیل تعاونی‌های جدید در استان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: کمترین نرخ بیکاری در داخل کشور مربوط به استان خراسان جنوبی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم گفت: در یکسال گذشته هزار و ۶۵۰ فرصت شغلی در سامانه هوشمند بخش تعاون استان ثبت شده است.

اشرفی افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون تعاونی‌های خراسان جنوبی ۲۷ میلیون دلار صادرات به کشور‌های همسایه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اروپایی داشته اند.