کسب رتبه دوم رادیو خراسان جنوبی در نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی؛ درخشش "رادیو خاوران" در ارزیابی های کشوری؛

کسب رتبه دوم رادیو خراسان جنوبی در نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی؛

*رتبه دوم رادیو در نوزدهمین جشنواره

صدای مرکز خراسان جنوبی در نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانها که از سی ام آذرماه تا سوم دیماه ۹۵ در اهواز برگزار شد، در ارزیابی های دو سالانه، به  رتبه دوم در بین ۳۳ مرکز رادیویی دست یافت  و مورد تقدیر قرار گرفت.

در این جشنواره که با شعار”رسانه ملی، شبکه‌های استانی، محور رشد و توسعه پایدار” همچون هجده جشنواره پیشین با هدف ارزیابی عملکرد مراکز در جلب و جذب مخاطبان و کسب رضایت خاطر آنها از تولیدات مراکز در دو سال ۹۳ و ۹۴  برگزار شد، به گفته دارابی، معاون امور استان های صداوسیمای کشور؛ تعداد  ۱۵۷۵ اثر مورد بررسی و ارزیابی ۶۰ نفر از استادان، صاحب‌نظران و مدیران باسابقه قرار گرفت تا طی مدت ۴۵ روز نتیجه تلاش استان ها در دو سال گذشته را واکاوی نمایند.

در این میان از بین ۳۴۱ اثر تلویزیونی، ۴۴۰ اثر رادیویی، ۴۴۳ اثر خبری، ۲۶۰ اثر در حوزه موسیقی و شعر و ۹۱ اثر در حوزه پژوهش، با رشد چشمگیری به نسبت جشنواره های گذشته تعداد ۵ اثر پژوهشی، ۲۳ برنامه رادیویی، ۱۶ اثر خبری و ۶ اثر موسیقی از تولیدات مرکز خراسان جنوبی هم به بخش داوری جشنواره راه یافت، و در نتیجه جایزه” بهترین تصویر برداری”، “بهترین نوازندگی مقامی” و طرح برگزیده پژوهشی “تحلیل محتوای اخبار سیمای استانی” به صدا و سیمای خراسان جنوبی تعلق گرفت و صدای مرکز خراسان جنوبی هم در بخش ارزیابی های دو سالانه، در بین ۳۳ مرکز رادیویی، حائز رتبه دوم و شایسته تقدیر اعلام شد.

این در حالی است که رادیو خراسان جنوبی در آخرین ارزیابی برنامه های مراکز رادیویی کشور در پایان تابستان ۹۵ هم در بین سی و سه مرکزی که عمدتاً از مراکز بنام و با پیشینه ای غنی هستند، رتبه سوم را از آن خود کرده بود و این روزها در انتظار اعلام نتایج ارزیابی عملکرد مراکز در سه ماهه پاییز ۹۵ می باشد.


کسب این موفقیت، فرصت مغتنمی بود تا با علیرضا احمدی، معاون صدای مرکز صدا و سیمای خراسان جنوبی همکلام شده از چند و چون موفقیت های مکرر این مرکز بیشتر جویا شویم.

* کسب نمره قبولی از تعداد مخاطبان و میزان رضایت آنها

معاون صدای مرکز صدا و سیمای خراسان جنوبی با اشاره به این نکته که جایگاه و رتبه مراکز استانها بر اساس شاخص های ۱۴ گانه ای که اداره کل صدای استانها تدوین کرده، مشخص و اعلام می شود، گفت: یکی از اصلی ترین بخش های این شاخص های ۱۴ گانه که در رتبه مراکز نقش بسزایی هم دارد، تعداد مخاطبان و میزان رضایت آنها از رادیو می باشد که در این زمینه در فصل تابستان، رادیو خراسان جنوبی بیش از ۳۶ درصد مخاطب داشته و بیش از ۸۳ درصدِ این مخاطبان از برنامه های ما رضایت کامل داشته‌اند.

علیرضا احمدی افزود: این همدلی و همراهی مخاطبان، از مهمترین سرمایه ها و موثرترین انگیزه های خادمان مردم در رادیو خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: تولید برنامه های فاخر منطبق با استانداردهای سازمان و برنامه سازان برتر، یکی دیگر از شاخص های مدنظر است که هنرمندان برنامه ساز رادیو خاوران توانسته اند در این شاخص نیز رتبه برتر را کسب نمایند.

وی ادامه داد: توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی-محلی و تولید برنامه هایی فاخر و تأثیرگذار براساس فرهنگ استان، مایه افتخار و باعث ارتقاء جایگاه رادیو در بین دیگر مراکز است که با توجه به غنای فرهنگی خراسان جنوبی، فرزندان این استان توانسته اند با الهام از همین داشته ها خوش بدرخشند و برنامه هایی فاخر و شاخص را در راستای معرفی این فرهنگ غنی تولید کنند.

* تحکیم پیوند مردم و مسئولان، وظیفه اصلی رسانه ملی

معاون صدای مرکز صدا و سیمای خراسان جنوبی بیان کرد: تعامل با مخاطبان و مسئولان و تحکیم پیوند و ارتباط مردم و مدیران اجرایی، یکی از وظایف اصلی رسانه ملی است که در رادیوی خراسان جنوبی هم سعی شده با تولید برنامه های تعاملی به این رسالت واقعی جامه عمل پوشانده شود.

احمدی افزود: تلاش ما در رادیو خراسان جنوبی بر این بوده تا در برنامه هایی مانند “صبح شرقی”، “نِماشُم”، “پُرسمان”، “مجله خانواده”، “پیام امروز”، “رادیو شب” و… نیازهای مخاطبان استان را بررسی و منعکس کنیم و با سفر به شهرها و روستاهای مختلف استان، در قالب برنامه هایی همچون “بُقبند”، “شهر به شهر”،”دهکده” و… قابلیت های همه مناطق استان را به تصویر بکشیم.

وی گفت: برنامه سازی در زمینه شعار سال از دیگر شاخص های ارزیابی برنامه ها در معاونت امور استان های سازمان صدا و سیماست که رادیو خراسان جنوبی نیز توانسته با تولیدات متنوع در ساختار های نمایش، مستند، برنامه های ترکیبی، میزگرد و گفتگو محور، جایگاه ویژه ای در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تحقق عنوان سال” اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ” کسب نماید.

معاون صدای مرکز صدا و سیمای استان تاکید کرد: رادیو خراسان جنوبی طی سالهای اخیر توانسته جایگاه خود را بین رتبه اول تا سوم حفظ کندکه با کسب رتبه سوم در تابستان ۹۵ در ادامه این موفقیت ها، مُهر تأییدی بر این مدعا زده شد و جا دارد این موفقیت شیرین را به تمامی مخاطبان رادیو که سرمایه اصلی رسانه ملی محسوب می شوند، تقدیم کنیم.

احمدی تصریح کرد: ما تلاش کرده ایم با تدوین دورنمای ۵ ساله برای رادیو ، چشم اندازی به آینده داشته باشیم و با تقویت بنیه‌های فنی، مادی و معنوی، ارتقای برنامه ریزی های و تقویت برنامه سازی ها، جایگاه رادیو خاوران را حفظ نموده و حتی ارتقاء بخشیم. ما برنامه ریزی را سرلوحه کار خود قرار داده ایم- یک برنامه علمی، همه جانبه متناسب با ظرفیت ها و امکانات-از طرفی نظارت و ارزیابی پیوسته، مشفقانه و خلاقانه با هدف شناسایی و تشویق برنامه سازان برتر، یکی از رویکرد های ما در این برنامه ریزی ها و برنامه سازی هاست که قطعاً برنامه ریزی براساس توانمندی برنامه سازان از  عوامل اصلی موفقیت در رسانه ملی به ویژه رادیو به حساب می آید.

*رادیو از قبل تولد تا ۱۱ سالگی

معاون صدای خراسان جنوبی اظهارکرد: تولید رادیو در این نقطه شرقی کشور، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ آغاز نمود، همان روزها که با استفاده از توان و خلاقیت تنها سه نفر از هنرمندان این خطه، برنامه ای با عنوان”اینجا خراسان است” به صورت ضبطی ، برای پخش به صدای خراسان رضوی ارسال می شد. بعدها و در پی انتزاع خراسان جنوبی از استان خراسان بزرگ ، در شهریور ماه ۱۳۸۴ صدا و سیمای خراسان جنوبی رسماً راه اندازی و افتتاح شد تا با بهره گیری از توان شش نفر نیرو  و با استفاده از کمترین تجهیزات و امکانات، نیاز مخاطبین خود را در قالب یک رسانه محلی برآورده سازد.

احمدی گفت: شتاب و ضرباهنگ رشد رادیو خراسان جنوبی در ابعاد مختلف فنی ، زیرساختی و تولید برنامه های متنوع- با توجه به استقبال و نیاز جامعه مخاطبین – افزایش ساعت پخش برنامه ها را در پی داشت و سرعت تکامل و پویایی این رادیو به گونه ای قوت گرفت که تنها پس از گذشت دو سال- در ۱۷ آبان ماه ۱۳۸۶ –باپخش  ۱۴ ساعت برنامه در روز، این رادیوی محلی رسماً به شبکه ای استانی ارتقاء یافت.


وی تصریح کرد: حالا با گذشت این سال ها، مردمان ۱۱ شهرستان این استان که به خونگرمی و مهمان نوازی شهره اند، برآورده شدن طیف عظیمی از خواسته های خود را در چنته این رسانه شاهدند و مرور جامعه آماری استان به خوبی مبین این واقیت است که بخش قابل توجهی از جامعه  مخاطبان رادیو را جمعیت روستایی استان تشکیل می دهند که رادیو خراسان جنوبی هم سعی کرده در چارچوب وظایف خطیر و ذاتی خود در راستای تعمیق مفاهیم و محتوای تولیدات برابر سرفصل های تبیین شده در افق رسانه ، همه نیازهای جامعه مخاطبین خود را -حتی در دوردست ترین نقطه استان -در برنامه سازی ها لحاظ نماید.

معاون صدای خراسان جنوبی با بیان اینکه اقناع جامعه مخاطبین متناسب با تنوع های قومی موجود در استان از اهداف ما در رادیوست، افزود: تصمیم سازان و برنامه سازان رادیو برآنند تا با تمام توان و ظرفیت به صورت جهادی تولید برنامه های متنوع سرگرمی تفریحی ، مسابقات رادیویی ، طرح مطالبات و خواسته های مردم از مسئولین ، برنامه های ترکیبی و متنوع اجتماعی ، برنامه های معارفی ، علمی ، ادبی ، کودک ، نوجوان ، خانواده ، ویژه برنامه های مناسبتی و ملی متناسب با نیاز های مختلف را در دستور کار قرار دهند.

*برگی از افتخارات رادیوی استان

احمدی در بیان سوابق و افتخارات رادیو خراسان جنوبی اظهارکرد: رادیو خراسان جنوبی با توجه به نوپا بودن- عمر ۱۱ ساله – بلوغ رسانه ای خود را با کارنامه درخشان و افتخارآفرین تولیدات مستند جشنواره ای با بهره گیری از ظرفیت های هنری و تخصصی استان  کامل کرده، که درخشش رادیو خراسان جنوبی در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی گواه تلاش خلاقانه و مدیریت مبتکرانه تصمیم سازان و برنامه سازان دلسوز و بی ادعای رادیو خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: افتخار آفرینی مستند رادیویی “دهکده تنهایی” در مسابقات رادیویی و تلویزیونی ABU، برنامه” بقبند” در شانزدهمین جشنواره تولیدات مراکز، برنامه “بارکوچ”، “سیپک” و “ماخونیک” در جشنواره بین المللی رادیو، برنامه “بهار زرد” در سومین جشنواره اعتیاد و رسانه، برنامه”به سادگی” در ششمین اجلاس جهانی پیر غلامان حسینی، برنامه های” نجوای نیاز” و “دلشدگان حسین( ع)” در جشنواره نماز و نیایش، نمایش”چولی قزک”در جشنواره پریکس مارولیک کرواسی، مستند “محله چینی ها” و ” زندگی بدون مرز” در جشنواره بین المللی URTIفرانسه به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران  و  برنامه “شهر به شهر” در شانزدهمین جشنواره تولیدات مراکز و همچنین دومین جشنواره ملی رسانه های شهری  تنها بخشی از کارنامه درخشان تولیدات رادیویی خراسان جنوبی در سنین نوجوانی است.

معاون صدای خراسان جنوبی در زمینه برنامه ریزی در حوزه صدا تصریح کرد:  رادیو خراسان جنوبی با برنامه ریزی منسجم و هدفمند در رتبه بندی اداره کل صدای استان ها همواره جایگاه ویژه ای داشته که رتبه ششم و پنجم رادیو در سال های گذشته مهر تأییدی بر توانمندی آن در بین سایر مراکز است. این رادیو در گستره توفیقات خود، در سال ۱۳۹۳ در بین ۳۳مرکز به رتبه سوم کشوری دست یافت و در پاییز سال ۱۳۹۴ رتبه اول و در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ رتبه دوم را دربین ۳۳ مرکز رادیویی در کشور کسب  نمود.این پویایی و توانمندی رادیو خراسان جنوبی در همایش مدیران شبکه های رادیویی کشور که در بوشهر برگزار شد، رخ نشان داد و تمجید مدیران ارشد رسانه ملی را برای این رادیوی استانی رقم زد.

احمدی گفت: رادیو خراسان جنوبی طی این عمر کوتاه ۱۱ ساله همواره تلاش کرده با نفوذ بر اعماق قلوب و اندیشه مخاطبین، احساس ها و عواطف انسانی را با مفاهیم و محتوای ناب در نوردد و با هدایت عملی و میدانی،  حضور در کنار مخاطبین را با انتقال اجرای زنده ویژه برنامه ها به محیط بیرون از استودیو، تجربه نماید تا  موجبات جذب بیشتر مخاطبین را در حوزه فعالیت های رادیویی فراهم آورد. بر همین اساس برابر نظر سنجی صورت گرفته از بهار سال ۱۳۸۸ تاکنون میانگین میزان شنونده های رادیو خراسان جنوبی  به طور تقریبی ۳۶درصد و میانگین میزان رضایت مندی جامعه هدف از برنامه های رادیو نمودار ۸۶ درصد را تثبیت کرده که تحقق این مهم نشان از اهتمام جدی رادیو خراسان جنوبی به خواسته ها، علایق و سلایق مخاطبین خود دارد.

وی با بیان اینکه تصمیم سازان رادیو خراسان جنوبی با ترسیم و تدوین دورنمای ۵ ساله، افقی روشن ، هدفمند و کاربردی را در فعالیت های کاری خود در دستور کار قرار داده است، می افزاید: همواره تلاش نموده ایم با عبور از کاستی ها و مشکلات فرار رو و تقویت بنیه های فنی، مادی، معنوی و دانش تخصصی کارکنان با بر گزاری کارگاه ها و کلاس های متنوع آموزشی  بر شتاب موتور محرکه رادیو خراسان جنوبی بیفزاییم.

معاون صدای خراسان جنوبی در پایان ابراز امیدواری کرد و افزود: امیدوارم با استعانت از الطاف رحمانی خداوند و همت والای تصمیم سازان فهیم و مدبر رسانه ملی، با تکیه بر توان تخصصی نیروهای متعهد و انقلابی این مجموعه، تحقق سیاست های کلان سازمانی که مبتنی بر چهار اصل”دین” ، ” اخلاق” ، “امید” و آگاهی” استوار است، بیش از پیش در سنگر رسانه ملی، خشنودی الهی، رضایت الهی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان جنوبی را فراهم کنیم.