قول تجهیز مدرسه برای دانش آموزان اوتیسم را می دهیم؛ شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی:

قول تجهیز مدرسه برای دانش آموزان اوتیسم را می دهیم؛

ه گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خبر شرق، سید علی اکبر پرویزی شامگاه سه شنبه شب در شورای آموزش وپرورش خراسان جنوبی با اشاره به یک سالگی برجام ضمن قدر دانی از خدمات تیم هستهای ایران ورئیس جمهور اظهار داشت:امیدواریم با پی گیری های مقتدر تیم ایران در دفاع از حقوق هسته ای موفق باشیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به لحاظ مالی شرایط خوبی ندارد و نمی تواند به تنهایی پاسخ گوی تمامی مشکلات باشد، افزود: تنها راهکار برطرف کردن مشکلات کمک گیری از مردم و تمامی دستگاه های مرتبط است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به افزایش کودکان اتیسم در کشور و دنیا، اظهار داشت: مسئله اتیسم ممکن است در آینده مشکل شود لذا باید از هم اکنون برای آن فکری برداشته شود.

وی با بیان اینکه مدارسی که شرایط مناسبی برای مرکز اوتیسم را دارد باید فضا سازی شود، بیان کرد: هزینه تجهیز و مرتب کردن این مرکز را تقبل خواهیم کرد.

پرویزی با اشاره به اینکه ساخت مدرسه برای کودکان اوتیسم کار دشواری است و ممکن است سال ها به طول انجامد، گفت: اگر بخواهیم منتظر ساخت مدرسه بمانیم قطعا به نتیجه نخواهیم رسید و به بن بست می رسیم.

وی ادامه داد: اگر ضرورت وجود مدرسه اوتیسم در استان وجود دارد باید به فکر فضای مناسبی برای این مکان باشیم و در آینده به تدریج ساختمان مناسبی متناسب با شرایط و نیاز این افراد ساخته خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پس از فضاسازی و تامین تجهیزات باید از نیروی انسانی ماهر در این زمینه استفاده کرد، اظهار کرد: اگر بنا باشد از نیروهای روزمزد و قراردادی استفاده شود به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

پرویزی با بیان اینکه مشکلات زیادی در بین کودکان و فرزندان خانواده ها وجود دارد٬ بیان کرد: اگر فرزندانمان را مراقبت نکنیم همه آسیب خواهیم دید.

وی با اشاره به اینکه ناهنجاری ها در بین کودکان نگران کننده است، عنوان کرد: هشدارهای لازم باید به موقع به خانواده ها ارائه شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جامعه در اثر بی اطلاعی و نا آگاهی است،افزود: در حوزه های اجتماعی و فرهنگی همه مردم باید مشارکت داشته باشند و مشکلات حوزه اجرا نیز باید به صورت عمومی برطرف شود.

پرویزی با بیان اینکه اعتبار استان برای تکمیل تمامی اردوگاه های استان کافی نیست، گفت: اگر اردوگاه ولایت مکان مناسب است و اطمینان بر پایداری آن وجود دارد باید برای آن برنامه ریزی‌ مناسب صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه کار کارشناسی با شهامت باید برای تکمیل اردوگاه ولایت انجام شود، بیان کرد: اگر این اردوگاه جای سرمایه گذاری داشته باشد قول می دهیم منابع مالی برای تامین آب این اردوگاه را فراهم کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر در حوزه نهضت سوادآموزی مشارکت مردم را نداشته باشیم کار سخت می شود، افزود: باید زمینه سازی اجتماعی قبل از اجرای طرح سوادآموزی انجام شود.

ارائه خدمت به ۲۴ بیمار اوتیسمی در خراسان جنوبی

علی عرب نژاد نیز اظهار داشت: از سال ۹۲ ارائه خدمات به بیماران مبتلا به اوتیسم به بهزیستی واگذار شد و این بیماری در زمره معلولیت‌ها قرار گرفت، تصریح کرد: در خراسان جنوبی با همکاری موسسه خیریه مرکز خدمات اوتیسم راه‌اندازی شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ظرفیت این مرکز ۴۰ نفر است، افزود: در حال حاضر در بیرجند ۲۴ نفر از مبتلایان به بیماری اوتیسم خدمات دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری همزمان با روز جهانی معلولان آغاز شده است، اضافه کرد: طرح غربالگری بیماران اوتیسم مانند معلولیت‌های نابینایی و ناشنوایی انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: بیماری اوتیسم درمان ندارد اما میتوان از روند رشد آن جلوگیری کرد.

عرب‌نژاد با بیان اینکه برای هر بیمار اوتیسمی ماهانه ۴۳۰ هزار تومان به مرکز اوتیسم توسط بهزیستی پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: پرداخت اعتبار برای توزیع یک وعده غذای گرم در بین این بیماران از دیگر خدمات بهزیستی است.

نیاز ۳۰۰میلیون تومانی آموزش وپرورش خراسان جنوبی برای رفع مشکل آب پنجمین ارودگاه کشوری

عباس لامعی نیز اظهار داشت: این پروژه همزمان با سومین سفر هیات دولت قبل به خراسان جنوبی تصویب شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون برای ساخت نمازخانه در این اردوگاه اعتباری بالغ‌ بر ۹۰ میلیون تومان هزینه شده و همچنین از محل کمک خیران ۴۷ میلیون تومان و اعتبارات دولتی نیز ۴۰ میلیون تومان برای این اردوگاه اختصاص یافته است.

لامعی با بیان اینکه در حال حاضر یک اردوگاه منطقه‌ای، یک اردوگاه استانی و یک اردوگاه در حال ساخت ملی در استان وجود دارد، یادآور شد: اردوگاه ملی استان پنجمین اردوگاه ملی در کشور است.

وی ادامه داد: مشکل عمده این اردوگاه بی‌آبی و کم‌آبی است که امیدواریم برای رفع این مشکل اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به دستور کار دوم ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اضافه کرد: فعالیت‌های مربوط به حوزه سوادآموزی از دیگر دستور کارهای این شورا است.

لامعی با بیان اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر یک‌هزار و ۹۶۰ نفر در روستاهای استان بی‌سواد هستند، تصریح کرد: همین تعداد بی‎سواد در شهرهای استان نیز وجود دارد.
وی یادآور شد: یکی از حرکت‌های مثبت دولت تدبیر و امید کمک به سوادآموزی اولیاء دانش‌آموزان بوده به طوری که در گذشته ۳ هزار نفر از اولیاء دانش‌آموزان استان بی‌سواد بوده‌اند که در حال حاضر به ۶۰۰ نفر رسیده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به طرح سوادآموزی افراد بی‌سواد و کم‌سواد با کمک خانواده‌ها، خاطرنشان کرد: برای افرادی که اقدام به باسواد کردن افراد بی‌سواد در خانواده خود کرده اند، بن پاداش در نظر گرفته شده که در این راستا یک‌میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان توسط آموزش و پرورش اختصاص یافته و ارزش هر بن پاداش یک‌میلیون تومان است.

وجود یک هزارو ۹۶۰ بی سواد در روستاهای خراسان جنوبی

فرشید جعفری نیز اظهار داشت: مرکز یادگیری محلی یک تجربه جهانی بوده و این مراکز در ایران با توجه به شرایط استان‌ها بازتعریف و بومی‌سازی شده است.

وی تصریح کرد: در این مراکز تلاش می‌شود تا بی‌سوادان و کم‌سوادان به این باور برسند که با تکیه بر توان خود و توان‌های محلی می‌توانند باسواد شده و نیازهای روزمره زندگی خود را رفع کنند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی یادآور شد: علاوه بر آموزش‌های سوادآموزی در این مراکز مهارت‌های زندگی، حقوق شهروندی و دیگر مباحث نیز به متقاضیان آموزش داده می‌شود.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر یک‌هزار و ۹۶۰ روستایی در استان بی‌سواد هستند، اضافه کرد: بن پاداش برای طرح سوادآموزی به افراد بی‌سواد روستایی در نظر گرفته شده که در این راستا یک‌میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی برای اجرای این طرح جزو استان‌های پایه است.