علل بروز سر درد چیست؟

علل بروز سر درد چیست؟

دانشجوی دكتراي تخصصي آموزش پزشكي در خراسان‌جنوبی گفت: سردردها به علل مختلفی بروز می‌کنند و نشانه از بیماری یا تنش‌هایی است که به انسان وارد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرشرق به نقل از ایسنا منطقه خراسان جنوبی آفاق زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سردرد بیشتر از آن که به عنوان یک بیماری قلمداد شود، یک نشانه از بیماری یا تنش‌هایی است که به انسان وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه سردرد یکی از علل شایع مراجعه بیماران به پزشک است، افزود: سردرد، به معنای ایجاد درد و ناراحتی در سر، جمجمه و یا گردن است و این سردرد ممکن است در یک طرف سر یا هر دو طرف آن باشد.

این دانشجوی دكتراي تخصصي آموزش پزشكي با بیان اینکه این سردردها بسته به نوع آن، علائم مختلفی دارند، تصریح کرد: در اغلب موارد این سردردها نشانه بیماری جدی و خطرناکی نیستند و افراد با تغییر سبک زندگی، کاهش استرس، یا استفاده از تکنیک‌های آرام‌بخشی و گاهی مصرف دارو برطرف می‌شوند.

زارعی در خصوص علل سردردها، افزود: علل سردرد می‌تواند مشکلات عروقی، التهابی، تنشی و یا کششی باشد، همچنین احتقان و التهاب عروق با افزایش جریان خون همراه هستند که باعث سردردهای شدید می‌شوند.

وی بیان کرد: میگرن نوعی از همین سردردها است که معمولاً از یک طرف سر شروع و به طرف دیگر هم کشیده می‌شود و این نوع سردرد، ضرباندار، تپنده و کوبنده هستند که با مصرف موادی همچون شکلات، الکل، برخی از انواع پنیرها، یا با استرس و یا برخورد با نور شدید بروز می‌کند و با تهوع، ترس از نور و اختلالات بینایی و دیدن هاله‌ نور است.

این دانشجوی دكتراي تخصصي آموزش پزشكي اظهار کرد: سردردهای تنشی که شایع‌ترین نوع سردرد است، با انقباض و سفت شدن عضلات سر، صورت یا گردن رخ می‌دهد.

زارعی با بیان اینکه علت این سردردها معمولاً استرس، افسردگی، اضطراب و یا آسیب دیدن سر است و معمولاً به صورت دوطرفه در سر، اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: این درد مبهم و فشارآور است و ممکن است به شانه، فک، یا گردن نیزکشیده شود.

وی با بیان اینکه نوع دیگری از سردردها به علت التهاب و عفونت سینوسها، مننژیت و یا سکته مغزی رخ می‌دهند، افزود: حتی کشیدگی نقاط حساس سر نیز می‌تواند باعث ایجاد سردردهای کششی در انسان شود.

این دانشجوی دكتراي تخصصي آموزش پزشكي بیان کرد: سردردهای برگشت‌کننده و راجعه، نوع دیگری از سردرد است که به دلیل مصرف بیش از حد مسکن رخ می‌دهد و افرادی که سه روز در هفته و به صورت منظم از قرص‌های مسکن استفاده می‌کنند، دچار این سردردها می‌شوند.

زارعی با بیان اینکه گاهی اوقات نیز سردرد شدید و دردناک به صورت چند بار در روز به صورت چند ماه متوالی اتفاق می‌افتد و سپس از بین می‌روند، تصریح کرد: این سردردها به سردردهای خوشه‌ای معروف هستند.

وی ادامه داد: سردردهای سینوسی نیز به دلیل تورم حفرات سینوسی اتفاق می‌افتد و باعث سردرد در جلوی سر و صورت می‌شود که هنگام خم شدن به جلو و یا هنگام سجده افزایش می‌یابد و صبح‌ها، هنگام بیدار شدن از خواب نیز وجود دارند.

این دانشجوی دكتراي تخصصي آموزش پزشكي اظهار کرد: از علل دیگر سردردها، سرماخوردگی، کم آبی، سندرم پیش از قاعدگی در خانم‌ها، کار با گوشی و کامپیوتر به صورت مداوم و طولانی، استفاده از هدفون و گوش کردن موسیقی با صدای بلند، سروصدا، حساسیت به مواد مختلف و حساسیت‌های فصلی، عفونت دندان، بیماری‌های چشمی و به خصوص تغییر نمره عینک هستند.

زارعی بیان کرد: از علل نادر سردرد می‌توان به بیماری‌هایی همچون مننژیت یا عفونت پرده‌های مغز، آبسه و تومور مغزی و فشار خون بسیار بالا اشاره کرد که نیازمند رسیدگی و درمان بیماری‌های زمینه‌ای است.

وی تصریح کرد: سردردهایی که به صورت ناگهانی، شدید و رعدآسا رخ می‌دهند معمولاً به علل خطرناکی همچون خونریزی‌های مغزی، مشکلات سینوس‌های مغزی و انسداد در آن‌ها به علت لخته خون است که ممکن است باعث ضعف شدید، فلج، بروز سکته مغزی و حتی مرگ شود و به همین دلیل بایستی جدی گرفته شده و حتماً رسیدگی و درمان شود.

این دانشجوی دكتراي تخصصي آموزش پزشكي اظهار کرد: استفاده مناسب از سیستم‌های کامپیوتری و گوشی‌های همراه، مصرف مایعات به مقدار کافی، ورزش، کاهش استرس، عدم مصرف سیگار و دخانیات و الکل همگی در پیشگیری از حملات سردرد مؤثر است.

زارعی ادامه داد: مصرف قهوه و سایر مایعات حاوی کافئین، انواع کنسروجات و نوشابه‌های گازدار، تنقلات شور، انواعی از پنیر، محصولات فراوری شده همچون سوسیس و کالباس همگی در بروز و تشدید حملات سردرد نقش دارند.

وی با بیان اینکه تعادل در مصرف این مواد و نیز تغییر سبک زندگی به شیوه درست در درمان سردرد مؤثر خواهد بود، افزود: مراجعه به پزشک و دریافت برنامه‌ درمانی مناسب و متناسب با انواع این سردردها، در کنار سبک زندگی درست و استفاده از تکنیک‌های آرامبخشی را برای درمان سردردهای خود باید جدی گرفت تا در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای به موقع تشخیص داده شده و درمان شود.

این دانشجوی دكتراي تخصصي آموزش پزشكي با بیان اینکه استفاده از دارو، صرف نظر از درمان بیماری زمینه‌ای و یا سبک زندگی درست، در درمان سردرد با شکست مواجه خواهد شد، یادآور شد: سبک زندگی سالم، راه اصلی پیشگیری از بیماری‌های مختلف است.