طوفان و اثرات مخرب آن در سیستان و بلوچستان؛

طوفان و اثرات مخرب آن در سیستان و بلوچستان؛

وزش باد شدید در برخی نقاط همراه با طوفان که از روز جمعه در نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان وزیدن گرفته تاکنون خسارت های را به بخش های مختلف وارده کرده است.

به گزارش خبر شرق، طوفان جلوه ای خشن و نیرومند از طبیعت است که مخاطرات فراوان اقتصادی، اجتماعی و شرایط محیطی و غیره را به همراه دارد در این میان وزش باد شدید و گرد و خاک در برخی نقاط همراه با طوفان مردم شهرها و بخش های زاهدان، نصرت آباد، میرجاوه و خاش سیستان و بلوچستان را با مشکلات جدی رو به رو کرد به گونه ای که سقوط درختان در برخی خیابان ها و وارد آمدن خسارت به خودروها، تعطیلی مدارس، لغو پروازها، قطع راه ارتباطی زاهدان – بم، قطعی برق و آب برخی مناطق زاهدان گوشه ای از مشکلات ناشی از این حادثه طبیعی است.
پدیده گرد و خاک همراه با طوفان نه تنها ساکنان شهرها و روستاها به ویژه کودکان و افراد سالمند و بیمار را از نظر سلامتی در معرض تهدید قرار داده بلکه تداوم آن تا امشب زندگی و ارتزاق مردم را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.
قطع راه زاهدان- کرمان به عنوان محور اصلی ارتباط سیستان و بلوچستان با مراکز اصلی کشور بر اثر جاری شدن سیلاب در استان کرمان بر مشکلات مردم سیستان و بلوچستان افزوده است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سرعت طوفان در بخش نصرت آباد زاهدان به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسید به گونه ای که دید افقی را در ۲۴ ساعت گذشته در این منطقه تا ۱۰۰ متر کاهش داد.
علی ملاشاهی اظهار داشت: همچنین در این مدت سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان به ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در روزهای  گذشته تاکنون در بخش هایی از شهرستان خاش نظیر ترشاب ۲ میلی متر، دادکان ۱۰ میلی متر، مارندگان ۱۲ میلی متر، رحمان آباد ایرندگان ۱۱ میلی متر و کارواندر ۶ میلی متر و در توابع ایرانشهر ۱۲ میلی متر و بزمان ۹ میلی متر بارندگی گزارش شده است.
وی ادامه داد: بارندگی های ملایم تا متوسط که از روز پنجشنبه در برخی مناطق استان آغاز شده تا روز یکشنبه ادامه دارد.
** سقوط بیش از ۷۲ اصله درخت در زاهدان براثر وزش باد شدید
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری زاهدان گفت: افزون بر ۷۲۲ اصله درخت تاکنون بر اثر وزش باد شدید در این کلان شهر سقوط کرده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ ها و فضای سبز شهرداری زاهدان به شهروندان توصیه کرده است: با توجه به اینکه در حوادث افتادن درخت در این شهر خساراتی به خودروهای شهروندان وارد شده است از پارک وسیله نقلیه خود در کنار درختان خودداری کنند.
همچنین مسئول روابط عمومی اداره کل فرودگاه های سیستان و بلوچستان نیز ار لغو چهار پرواز ورودی و خروجی از فرودگاه بین المللی زاهدان به دلیل شرایط جوی نامساعد خبر داده بود.
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با وضعیت جغرافیایی خاص خودگاه چندین مخاطره طبیعی از جمله سیل، زلزله، طوفان و غیره را به یکباره با هم تجربه می کند.