افزایش ۲۳ درصدی آمار کتاب‌های کتابخانه‌های استان؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی:

افزایش ۲۳ درصدی آمار کتاب‌های کتابخانه‌های استان؛

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: ۲۳ درصد منابع کتابی کتابخانه‌های عمومی استان نسبت به سال ۹۳ افزایش یافت به گونه‌ای که تعداد کتاب‌ها از ۵۱۸ هزار نسخه در سال ۹۳ به ۶۵۰ هزار نسخه در سال ۹۶ رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبر شرق، محمدرضا رضایی روز گذشته و در نشست خبری که به مناسب هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد ظهار داشت: در راستای اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و پاسداشت فعالیت کتابداران و فعالان این عرصه از ۲۰ تا ۲۶ آبان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

 وی افزود: در حال حاضر با پیشتازی فضای مجازی در سطح دنیا گرایش به کتاب و کتابخوانی کاهش پیدا کرده است و نیاز است در فضای حقیقی و واقعی نیز رویکردها به سمت افزایش سرانه مطالعه کتاب سوق پیدا کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان ۶۲ کتابخانه روستای و شهری با بیش از ۳۸ هزار عضو فعال در حال فعالیت است.

رضایی با اشاره به اینکه به لحاظ وسعت و فضا در سطح استان از نظر تعداد کتابخانه‌های عمومی از شرایط ایده‌آل فاصله داریم گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی از اعتبارات ملی بودجه‌ای نمی‌گیرد اما درآمدهایی مانند سهم نیم درصدی از درآمدهای شهرداری‌ها به این نهاد اختصاص پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: سال گذشته تمام سهم نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان ۶۵۰ میلیون تومان بوده است که ۵۳۰ میلیون تومان آن محقق و ۱۲۰ میلیون تومان دیگر از سال گذشته باقیمانده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال نیز سهم نیم درصدی درآمد شهرداری‌ها ۶۵۰ میلیون تومان است که تاکنون تنها ۱۷۰ میلیون از تمام شهرداری‌های کل استان به حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی واریز شده است.

رضایی با شاره به پروژه‌های عمرانی در دست اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اظهار داشت: در حال حاضر ۳۴ پروژه عمرانی که غالباً احداث کتابخانه‌های شهری و روستایی با میانگین پیشرفت کاری ۳۰ تا ۸۵ درصد بوده در سطح استان در دست اقدام است.

وی افزود: در صورت تخصیص اعتبارات تا پایان سال مالی امسال نیز ۱۰ پروژه در قالب کتابخانه‌های عمومی شهری و روستایی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به روند احداث کتابخانه مرکزی در بیرجند تصریح کرد: احداث این کتابخانه نزدیک به ۷ سال است که مطرح است که سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده توانسته‌ایم حدود ۱۰ هزار متر زمین از مسکن و شهرسازی استان برای احداث این کتابخانه مرکزی دریافت کنیم.

رضایی بیان کرد: امسال  نیزهزینه ۴۴۰ میلیون تومانی زمین پرداخت شده و در سال آینده شاهد روند احداث این پروژه ملی خواهیم بود.

وی با اشاره به افزایش نسخ موجود در کتابخانه‌های عمومی استان اظهار داشت: ۲۳ درصد منابع کتابی کتابخانه‌های عمومی استان نسبت به سال ۹۳ در سطح استان افزایش یافته است به گونه‌ای که تعداد کتاب‌ها از ۵۱۸ هزار نسخه در سال ۹۳ به ۶۵۰ هزار نسخه در سال ۹۶ رسیده است.