حفظ رتبه علمی اول ایران طی ۴ سال اخیر؛
بر اساس اعلام پایگاه اسکوپوس، رتبه یک علمی ایران در منطقه و در میان کشورهای اسلامی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ حفظ شده است؛ ضمن آنکه بر اساس گزارش پایگاه ISI ایران در شاخص شتاب علمی از رتبه ۲۵ در سال ۲۰۱۳ به رتبه اول در سال ۲۰۱۶ رسیده است.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه وضعیت رشد علمی و توسعه فناوری در حوزه پژوهش را تبیین کرد.
بر این اساس ایران در سال ۲۰۱۶ در شاخص شتاب علمی (تولید مقالات علمی) رتبه اول را کسب کرد، در حالی که این رتبه در سال ۲۰۱۳، ۲۵ بوده است.
علاوه بر آن کشور با ۳ برابر شدن درصد تولید مقالات علمی در سطح یک درصد برتر دنیا قرار گرفت، ضمن آنکه تعداد دانشمندان ایرانی برتر در سطح بینالمللی در سال ۲۰۱۳ رشد حدود ۴۰ درصدی داشته است.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی پایگاه ،ISI ایران ۱٫۷۴ درصد در تولید علم جهانی سهیم بوده است، در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۳ به میزان ۱٫۳۷۷ درصد گزارش شده است.
ردیف | شاخصها | ۲۰۱۳ | ۲۰۱۶ |
۱ | کسب رتبه اول شتاب علمی دنیا (تولید مقالات) | ۲۵ | ۱ |
۲ | ۳ برابر شدن درصد تولید مقالات علمی در سطح یک درصد برتر دنیا | ۰٫۸ درصد | ۲٫۲ درصد |
۳ | رشد حدود ۴۰ درصدی تعداد دانشمندان ایرانی برتر سطح بینالمللی | ۱۷۳ | ۲۰۰ |
۴ | رشد ۵۰ درصدی تعداد مقالات منتشرشده درکیفیترین مجلات دنیا (چارک اول) | ۶۵۰۰ | ۷۸۰۰ |
۵ | رشد ۳۶ درصدی تعداد مقالات منتشر شده در مجلات ISI | ۳۰۹۴۵ | ۴۱۷۱۱ |
۶ | افزایش ۰٫۳۷ درصدی سهم ایران در تولید علم جهانی در پایگاه ISI | ۱٫۳۷ | ۱٫۷۴ |
۷ | ارتقای چهار پلهای رتبه علمی ایران در جهان بر اساس پایگاه استنادی ISI | ۲۱ | ۱۷ |
وضعیت ایران در سطح جهان اسلام
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی پایگاه اسکوپوس رتبه ایران در منطقه و جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ یک بوده و این رتبه تا سال ۲۰۱۶ حفط شده است. علاوه بر آن تعداد دانشگاههای ایران در یک درصد دانشگاههای برتر و تاثیرگذار دنیا بر اساس آمارهای رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۳ تعداد ۵ دانشگاه بوده است که این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۱۴ دانشگاه افزایش یافته است.
ایران با ایجاد شرکتهای دانشبنیان و پارکهای علم و فناوری توانسته است در سال ۲۰۱۳ به میزان ۱۴٫۱ میلیون دلار صادرات محصولات دانشبنیان داشته باشد که این میزان صادرات در سال ۲۰۱۵ به میزان ۲۱۵ میلیون دلار افزایش یافته است.
وضعیت ایران در میان کشورهای منطقه و اسلامی
شاخصهای علمی | ۲۰۱۳ | ۲۰۱۴ | ۲۰۱۵ | ۲۰۱۶ |
رتبه علمی ایران در منطقه و جهان اسلام در پایگاه اسکوپوس | ۱ | ۱ | ۱ | ۱ |
تعداد دانشگاههای ایران در یک درصد دانشگاههای برتر و تأثیرگذار دنیا (طبقهبندی جهانی لایدن) | ۵ | ۱۲ | ۱۳ | ۱۴ |
تعداد شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد | ۱۱ | ۶۴۳ | ۸۴۵ | ۹۶۴ |
تعداد مراکز کارآفرینی و نوآوری در تمام مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری دولتی | ۵۵ | ۱۱۰ | ۱۱۲ | – |
تعداد اشتغال ایجادشده مستقیم در پارکهای علم و فناوری مراکز رشد | ۲۲۰۳۵ | ۲۵۰۰۰ | ۲۹۶۰۶ | ۳۰۰۰۰
(سه ماه اول) |
تعداد فناوریهای مهم صادرشده توسط پارکها و مراکز رشد (در هر سال) | ۸۰ | ۱۴۱ | ۱۷۰ | ۵۷
(سه ماه اول) |
میزان صادرات محصولات دانشبنیان توسط پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد (میلیون دلار) | ۱۴٫۱ | ۵۰٫۸ | ۲۱۵ | ۱۳۷
(۶ ماه اول) |
میزان فروش دانش فنی در فنبازار و پارکهای علم و فناوری (میلیارد ریال) | ۵۰ | ۲۳۷ | ۴۲۵ | ۳۸۱۱ |
تعداد پارکهای علم و فناوری | ۳۳ | ۳۶ | ۳۸ | ۳۹ |
تعداد فناوریهای مهم خلق شده در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد (در هر سال) | ۷۲۷ | ۱۰۸۸ | ۱۶۷۹ | ۱۰۵۲ |
توسعه تعاملات علمی و فرهنگی ایران با دنیا
در راستای توسعه تعامل فعال و اثربخش علمی و فرهنگی ایران با کشورهای منطقه و دنیا تلاشهای زیادی صورت گرفته است، به گونهای که تعداد کرسیهای زبان فارسی وزارت علوم در دانشگاههای دنیا در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۴۴ کرسی بوده است که این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۵۲ کرسی افزایش یافته است.
علاوه بر آن در سال ۹۲ تعداد ۱۷ پروژه مشترک میان دانشگاههای ایران با سایر دانشگاهها اجرا شده که این تعداد در سال ۹۵ به ۲۳۵ پروژه بالغ شد.
شاخصها | ۱۳۹۲ | ۱۳۹۳ | ۱۳۹۴ | ۱۳۹۵ |
تعداد کرسیهای زبان فارسی وزارت علوم در دانشگاههای مختلف دنیا | ۴۴ | ۴۶ | ۵۰ | ۵۲ |
تعداد پروژههای مشترک جاری بین دانشگاههای داخل و خارج از کشور | ۷ پروژه (عمدتا جندی شاپور) | ۷ پروژه (عمدتا جندی شاپور ایرانیان مقیم خارج) | ۲ پروژه (عمدتا جندی شاپور- ایکارد و ایرانیان مقیم خارج) | ۲ پروژه مشترک تحقیقاتی |
حضور اساتید خارجی جهت تدریس، تحقیق و شرکت در کارگاههای آموزشی و رویدادهای علمی | ۷۶۰ | ۱۳۴۷ | ۱۴۸۴ | ۲۰۵۶ |
فرصتهای کوتاه مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری در خارج و داخل (نفر) | ۶۸۶ | ۸۰۰ | ۱۳۴۸ | ۱۵۰۴ |
ارتقای کیفی آموزش عالی
تدوین طرح تفصیلی آمایش آموزش عالی که با هزاران نفر ساعت کار کارشناسی انجام شد و نهایتاً در اسفند ۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. ایجاد مناطق دهگانه آموزش عالی مشابه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اجرای طرح سطح بندی و اعتبارسنجی دانشگاهها از مهمترین محورهای طرح آمایش آموزش عالی بوده است.
وضعیت بازنگری و تدوین برنامههای درسی
سال تصویب | تعداد تدوین | تعداد بازنگری | مجموع |
۱۳۹۲ | ۱۰۹ | ۱۶۴ | ۲۷۳ |
۱۳۹۳ | ۵۵ | ۷۲ | ۱۲۷ |
۱۳۹۴ | ۹۹ | ۱۹۸ | ۲۹۷ |
۱۳۹۵ | ۳۷ | ۱۰۰ | ۱۳۷ |
جمع کل | ۳۰۰ | ۵۳۴ | ۸۳۴ |
تعداد گروههای دانشجویی ظرف ۴ سال گذشته به شرح ذیل بوده است:
گروه دانشجویی | ۱۳۹۲ | ۱۳۹۳ | ۱۳۹۴ | ۱۳۹۵ |
انجمنهای علمی دانشجویی | ۶۱۳۲ | ۷۰۶۹ | ۸۵۵۵ | ۸۹۶۸ |
کانونهای فرهنگی هنری | ۲۱۱۰ | ۲۱۰۱ | ۳۱۱۰ | ۳۴۰۷ |
تشکلهای اسلامی | ۲۴۱ | ۲۷۰ | ۲۹۲ | ۳۰۹ |
نشریات دانشجویی | ۳۱۸۱ | ۴۱۲۳ | ۴۳۶۶ | ۵۰۸۶ |
کرسیهای آزاد اندیشی برگزار شده | ۳۷۰ | ۳۱۲ | ۴۰۲ | ۳۰۵ |
اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی | ۴ | ۵ | ۲۲ | ۲۹
ت |