انتخاب دو استاندارِ اهل رکاب در خراسان رضوی و اصفهان!

انتخاب دو استاندارِ اهل رکاب در خراسان رضوی و اصفهان!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اخبارشرق ایران بعد از انتخاب امیدبخش غلامحسین مظفری به عنوان استاندار خراسان رضوی، امروز خبر رسید که مهدی جمالی‌نژاد هم از وزارت کشور به استانداری اصفهان می‌رود. غلامحسین مظفری را از زمانی که فرماندار نیشابور بود، می‌شناسم. او در شمار تنها فرماندار ایران بود که با دوچرخه تردد می‌کرد، آن هم در زمانه‌ای که برخورداری از خودرو، نوعی تشخص اجتماعی محسوب می‌شد. به من می‌گفت در آن روزگاران یکی از همشهری‌هایش او را گوشه‌ای کشانده و گفته: حاضرم ۵۰میلیون تومان بهت قرض دهم تا یک پژو جی‌ال‌ایکس برای خود بخری و بیشتر از این آبروی شهر ما نرود! جمالی‌نژاد هم از معدود شهرداران ایران است که چه در زمان مسوولیت شهرداری اصفهان و چه یزد، دوچرخه را فراموش نکرد و برای ساخت مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری بسیار کوشید. حتی زمانی که به تهران آمد، در مقام رییس سازمان شهرداری‌ها شیوه‌نامه انتخاب شهردار نمونه را به نحوی تغییر داد که شهرداران حامی نفی خودرومحوری در مبلمان شهری، واجد بیشترین امتیاز شوند. یادمان باشد: هر شهروندی که برای یکسال در ترددهای درون‌شهری خود از وسایل حمل و نقل با پایه سوخت فسیلی استفاده نکند، معادل کاشت ۵۷ درخت اثربخشی دارد. بنابراین اگر تعداد سفر با دوچرخه در مشهد و اصفهان به یک میلیون برسد، یعنی سالی ۵۷ میلیون درخت در هر کدام از این شهرها به تاب‌آوری، توان‌زیست‌پذیری، کاهش جزیره‌گرمایی، افزایش ظرفیت گرمایی ویژه، کاهش مصرف آب، کاهش بار آلایندگی‌های هوا و صوتی و ترافیک و درنهایت کاهش هزینه‌های درمانی ناشی از دیابت، کبدچرب، سکته‌های قلبی و فشارخون کمک کرده و در احیای زاینده‌رود و کشف‌رود موثر خواهند بود. همچنین منافع اقتصادی تردد هر کیلومتر دوچرخه به جای خودرو، معادل ۱۰۰ هزارتومان است، یعنی دست‌کم سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد این دو استان کمک خواهد شد با ترویج دوچرخه‌سواری. علاوه براینکه بر جذابیت‌های گردشگری شهری و فضاهای همدلی و نشاط شهروندی هم افزوده می‌شود. باشد که دوباره نشاط و امید را نه فقط به خیابان‌های مشهد و اصفهان، که همه شهرهای ایران با انتخاب مدیران کاربلدی که فهم بوم‌شناختی دارند، بازگردانیم.#استانداران_دوچرخه_سوار#محمد_درویش