بی وفایی روابط عمومی به وفادار هم رسید

بی وفایی روابط عمومی به وفادار هم رسید

📝روح اله محمدی

🔻 یاد همه مان می آید که یک زمانی نه چندان دور ، در ادارات مختلف ، هرکس که پارتی نداشت و البته هیچ تخصصی هم بلد نبود را به قسمت روابط عمومی منتقل میکردند و مسئول روابط عمومی شدن ضمن اینکه در بین در و همسایه و فک و فامیل موجب هیچ دک و پزی نمیشد در اداره هم محلی از توجه و اعراب نداشت
حتی به کرات مشاهده شده که وقتی جناب روابط عمومی به هر دلیلی معزول یا مقهور تصمیم همایونی مدیر میشدند ، تا چند صباحی آبدارچی اداره با حفظ سمت کار روابط عمومی را هم انجام میداد که اساسأ کار مشکلی هم نبود به اینصورت که بعد از تی کشیدن پله ها و دم کردن چایی ، نگاهی به تقویم می انداخت و برای مناسبت پیش رو یک بنر سفارش میداد و آنرا جلوی اداره نصب میکرد ، همین.

🔻. با انقلاب مدرنیته و ظهور و بروز فضای مجازی و هجوم اینترنت به روح و روان و پوست و استخوان جوامع ، انسان ها بصورت دسته جمعی پس از یک کوچ شرافتمندانه آرام‌آرام با فضای حقیقی خداحافظی نموده و جز در لحظه های نوشیدن و جویدن مابقی ساعات را در موبایل هایشان زندگی میکنند.
در این فضا که اطلاعات و اتفاقات روزمره در لحظه به سمع و نظر همگان می‌رسد و هرکس بدون اینکه کسی از او خواسته باشند یا در آزمونی شرکت کرده باشد می تواند طراح هزاران سوال پیچیده ی لاینحل باشد نقش روابط عمومی سازمان ها به عنوان مرجع پاسخگویی به شبهات و اتهامات و سوالات خیل فراوان کانال ها و سایت ها و روزنامه ها از اهمیت فراوانی برخوردار شد تا جایی که مسئول روابط عمومی یک سازمان به عنوان رابط بین مردم و رسانه ها نقش بسیار پررنگی ایفا می کنند.
مدیران زیرک همواره به دنبال جذب باهوش‌ترین و جسورترین نیروها برای روابط عمومی هایشان هستند. چون وقتی مسئول روابط عمومی انسانی متعهد و با درایت باشد بدون شک می تواند ضمن اینکه سازمان را در حاشیه امن حفظ کند ، مقدمات پرتاب مدیر به سمت بالا را هم فراهم آورد.

🔻 عمارت استانداری خراسان جنوبی در سال های اخیر هرچه برای استانداران بیوفا بوده چند برابر آن برای مدیر کل های روابط عمومی بی وفایی کرده است.

  • عباس بهاری از اداره کل فرهنگ و ارشاد به استانداری آمد و مدیرکل روابط عمومی شد ، تلاش های قابل توجهی در جهت ساماندهی روابط عمومی به عمل آورد ، رابطه نسبتاً خوبی با رسانه‌ها برقرار کرد ( قبلاً در دو نوشتار به صورت تخصصی درباره ایشان قلم زده ام ) که به یکباره طی یک فرایند احمدی نژادی مورد غضب استاندار عصبانی از تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان قرار گرفت و یک شبه جای خودش را به ملکی داد. ملکی که رییس دفتر استاندار بود و حق دوستی ایجاب میکرد که در روزهای آخر برای پر کردن رزومه از استاندار مخلوع توقع یک مدیرکلی داشته باشد.
    بهاری عصر به خانه رفت و صبح کلید اتاق را فرستاد که ملکی پشت در نماند، به همین سادگی به همین خنده داری.
    پس از این انتصاب عجولانه و غیر حرفه ای و بعد از اعتراض عموم و اهم مدیران رسانه های خراسان جنوبی ، با آمدن استاندار جدید ، ملکی هم یک شبه جای خودش را به سرکار خانم آرامجو داد که سالها در بخش روابط عمومی تجربه کسب کرده بود .ملکی هم کلید را فرستاد که آرامجو پشت در نماند.
    پس از گذشت چند ماه آرامجو هم با اینکه در برقرار کردن رابطه با بر و بچه‌های رسانه بسیار خوشرو و مهربان بودند و سال‌ها هم در وادی روابط عمومی به صورت تخصصی فعالیت داشته بودند به درد مدیرکلی نمیخورد چرا که اساساً مدیرکل باید عین سایه پشت سر استاندار باشد و برای استانداری که بعضی از جلساتش را از ساعت یک بامداد به بعد برگزار می کند اصلا گزینه خوبی نبود و معذوریت های این کار برای یک بانو ، خیلی زیاد بود ، ایشان هم کلید را گذاشت تا آقای وفادار پشت در نماند ( نکته قابل تامل این است که در طول این همه آمدن و رفتن نمی دانم چرا دستور ندادند چند کلید بزنند و به رییس دفتر مدیرکل بدهند که مجبور نباشد این همه کلید تحویل بگیرد و کلید تحویل بدهد) خلاصه گمان ما این بود که آن صندلی چرخدار تا پایان این دولت به وفادار وفا کند و امروز که خبر رفتن ایشان را شنیدم یک لحظه با خودم گفتم شاعر سروده : ٬٬ زمانه اهل وفا نیست بی وفاست رفیق ٬٬ که امروزه شاهدیم که روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی به مراتب از زمانه هم بیوفا تر است.( نقد عملکرد وفادار بماند برای یک نوشتار مبسوط و تخصصی که بزودی خواهم نوشت ) الان عجالتأ مهم تر از هرچیزی این است که از جناب استاندار خواهش کنیم که برای مدیرکل جدید کسی را انتخاب کنند که آغاز و فرجام مدیریتش لااقل به دو سال بکشد

🔻 و اما سؤال و گله اصلی که وجود دارد این است که جناب استاندار برای انتخاب مدیرکل روابط عمومی چرا از اهالی رسانه مشورت نمیگیرد؟! ما چرا نباید در این انتخاب و انتصاب دخیل و سهیم باشیم؟؟ مگر غیر از این است که مدیرکل موفق کسی

است که بتواند در کلونی تخصصی رسانه ی استان بعنوان یک عضو تأثیرگذار ایفای نقش بکند !!؟

🔻 امیدوارم این بار با کمک دوستان رسانه ، یک نیروی کارآمد ، توانا ، موجه ، با تجربه و خوش برخورد به آن کلید معروف دسترسی پیدا کند و بتواند طرحی نو براندازد.