اپراتورها عامل اختلال اینترنت نبودند/ اپراتورها اجازهی باز گذاشتن سرعت ندارند؛
به گفتهی مدیرعامل شاتل، کیفیت نامناسب و اختلال اینترنت در ماههای اخیر، خارج از دایرهی اختیارات اپراتورها بوده است.
شرکتهای مطرح و دارندهی پروانهی ارتباطات ثابت، بیش از سایرین نگران سرمایهگذاریهای کلان انجامشده در صنعت هستند و میدانند برای حفظ این سرمایه، آن هم در شرایط سخت بازار، مشتریمداری و ارائهی خدمات پُرکیفیت، بهترین راهکار است. در این شرایط، مایهی شگفتی است که میبینیم دوباره در رسانهها، علت اختلالات اخیر را اپراتورها معرفی کردهاند.
به گفتهی نخجوانی، ماجرای افت کیفیت دسترسی به اینترنت از آذر ۹۶ آغاز شد و از چند هفته قبل با فیلتر شدن تلگرام به اوج خود رسید. در حقیقت از آذرماه که مصوبهی ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد، در کمال تعجب حق انتخاب از کاربران برای انتخاب سرویسهای حجمی گرفته شد و کاربرانی که قبلا به واسطهی نعمت رقابت میان اپراتورها، از سرویسهایی به مراتب پرسرعتتر از سرویس خریداریشده بهره میبردند، از سرویسهایی استفاده میکنند که اپراتورها اجازهی باز گذاشتن سرعت ندارند. بخشی از نارضایتی کاربران از همین موضوع ریشه گرفته است.
نخجوانی افزود:
ما یک نگرانی عمده داریم؛ این مصوبه با کاهش درآمد جدی اپراتورها، از آذر ۹۶ تاکنون، امکان سرمایهگذاریهای جدید را از بین برده است و تبعات منفی این کار بهزودی آشکار خواهد شد … آنچه مزید بر علت شده، بحث فیلترینگ تلگرام است که طی چند هفتهی گذشته اختلالات بسیار جدی در شبکهی اینترنت کشور ایجاد کرده که بهکلی از اختیار اپراتورها خارج است. در حقیقت، ما در کیفیت پهنای باند اینترنت که به دستمان میرسد دخل و تصرفی نداریم و پس از آنکه محدودیتهای حاکمیتی بر آن اعمال میشود، به دستمان میرسد. شواهد حاکی از آن است که پهنای باندی که به دست ما میرسد دارای مشکلاتی است که هفتههای قبل وجود نداشت. این واقعیت انکارناپذیر است که با محدودیتهای جدید، کاربران به شکل گستردهای از فیلترشکنهای مختلف استفاده میکنند که خود باعث کندی دسترسی به اینترنت یا رویارویی با مشکلاتی در شبکهی سرویسدهندهی VPN میشود که باز از اختیار اپراتوری مثل ما خارج است.
نخجوانی یادآوری کرد:
ما صلاحیت نداریم دربارهی مصلحتاندیشیهای حاکمیت برای اداره کشور اظهار نظر کنیم؛ اما دست کم انتظار داریم از صحبت دربارهی نقش اپراتورها بهعنوان عوامل اختلالات اخیر، خودداری شود. هفته گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد به اپراتورهای اینترنتی مهلت داده تا اختلال اینترنتل را برطرف کنند. روز پنج شنبه گذشته اعلام شد که ۸۵ درصد اختلال اینترنت رفع شده است.