افتتاح طرحهای معطل مانده دولت های نهم ودهم دردولت تدبیروامید/ قطار تهران پس از ۱۰ سال به همدان رسید؛ اقدام و عمل و تولید اشتغال:

افتتاح طرحهای معطل مانده دولت های نهم ودهم دردولت تدبیروامید/ قطار تهران پس از ۱۰ سال به همدان رسید؛

دولت یازدهم با کلید توسعه و رشد اقتصادی هر روز یکی از قفل های بسته مانده در تمام حوزه های اقتصادی کشور را می گشاید تا کام مردم ایران زمین را با دادن آرامش خاطر و امید به آینده روشن تر، شیرین کند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری صبح روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه پروژه ای را در استان همدان افتتاح کرد که در دولت های نهم و دهم معطل مانده بود. احداث خط ‌آهن تهران – همدان به طول ۲۶۷ کیلومتر در سال ۱۳۸۳ و در سفر مقام معظم رهبری به استان تصویب شد، اما سال‌های بعد از اولویت اساسی دولت های نهم و دهم خارج شد و عملیات احداث آن پس از مدتی کند و متوقف شد.
روحانی در آیین افتتاح خط ریلی همدان – تهران با بیان اینکه آرزوی چند ساله اهالی استان همدان با راه اندازی این خط ریلی محقق شد، افزود:
با افتتاح خط ریلی همدان – تهران ، استان همدان به راه آهن سراسر کشور متصل شد. اجرایی شدن این طرح کاری خوشایند و خوشحال کننده بود و مردم این استان سالها منتطر اتمام این طرح بودند.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور توسط وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت. سال گذشته تکمیل راه آهن تهران – همدان به دستور رئیس جمهور سرعت گرفت و وی دستور داد این خط آهن با تامین منابع مالی مورد نیاز در اسرع وقت به بهره برداری برسد. در روزهای اخیر به طور میانگین بیش از ۱۵۰۰ متر در این مسیر ریل گذاری شد تا این مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شود.
با ادامه عملیات ریل گذاری این خط آهن عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه معاونین این وزارتخانه ۱۵ روز پیش برای بازدید از عملیات ریل گذاری این خط آهن به استان همدان سفر کرد تا زمینه افتتاح این مسیر ریلی برای افتتاح رئیس جمهوری آماده شود.
عباس آخوندی در این بازدید بر انتقال ایستگاه راه آهن به داخل شهر همدان تاکید کرد و افزود: در این راستا ضروری است در شهرهای ریل پایه به جهت اینکه مردم بتوانند از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنند، ایستگاه همدان در داخل شهر همدان و در کنار پایانه مسافربری احداث شود تا مردم بتوانند از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنند و پس از پیاده شدن از اتوبوس از قطار نیز استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رکورد ریل گذاری در کشور بسیار مناسب است، خاطرنشان کرد: رکورد ریل گذاری یک هزار و ۶۶۴ متر در روز در راه آهن همدان- تهران به ثبت رسید و این اتفاق خوبی بوده است.
آخوندی گفت: حمل و نقل در ایران به شدت خودرو محور و همه چیز متکی به آن است و اگر بخواهیم به سمت حفاظت از محیط زیست و ایمنی بیشتر برویم باید به سمت دنیای ریل تغییر مسیر دهیم.
وی افزود: سهم حمل و نقل عمومی و ریلی در مجموع محدود است و در سال قبل بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار وسیله به خودروهای ایران اضافه شد و علاوه بر این ۱۲ میلیون موتور سیکلت نیز در ایران موجود است.
آخوندی این تغییر رویکرد را کار ساده ای ندانست و گفت: تحقق آن سرمایه گذاری عظیمی می خواهد و باید الگوها و رفتارهای ما هم تغییر کند و شهرهای ما با ریل باید از نو آشتی کند، چرا که مردم ما اغلب در شهر زندگی می کنند و باید در نزدیکترین نقطه به ریل دسترسی داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل به جایی رسیدیم که باید اتفاقات بزرگتری صورت بگیرد، گفت: نظام رفتاری و برنامه ریزی باید در ایران ایجاد شود تا بتوان از جاده به سمت ریل حرکت کرد که در طول مدت اخیر توجه خوبی به این موضوع شده است.
در این بین طرح احداث راه آهن تهران – همدان – سنندج یکی از طرح های مهمی بود که بیش از ۱۰ سال معطل مانده بود اما به برکت برجام جان دوباره گرفت و امروز توسط رئیس جمهوری افتتاح شد.
طرح راه آهن تهران – همدان – سنندج به صورت یک خطه، با ویژگی حرکتی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار باری طراحی شده و قرار است در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور کند و فاصله زمانی همدان تا پایتخت را به ۲ ساعت کاهش دهد. این خط همچنین دارای ۳۵ پل به طول یک هزار و ۶۴۰ متر است.
«محمد ناصر نیکبخت » استاندار همدان نیز درباره اهمیت بهره برداری از راه آهن تهران – همدان می گوید: اتمام ریل گذاری راه آهن تهران – همدان با اعتبار ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و افتتاح آن با حضور ریاست جمهوری از اثرات مهم برجام است.
وی افزود: ریل گذاری تمام طول مسیر محدوده استان همدان و ۲۰ کیلومتر از مسیر در استان مرکزی، بعد از برجام و گشایش های حاصل از آن و ورود ریل به کشور، انجام شده است.
نیکبخت ادامه داد: این خط راه آهن سال ۱۳۸۳ در سفر مقام معظم رهبری تصویب شد اما در سالهای بعد از اولویت اساسی برخوردار نشد و این در حالیست که در سال هایی که هم ارز بود و هم واردات ریل انجام می شد، این راه آهن می توانست بهره برداری برسد اما در دوران تحریم ها، بسیار در انتظار ماندیم تا چه باید کرد.
وی تصریح کرد: زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد از ۲۶۷ کیلومتر راه آهن ، تمام مسیر واقع در استان همدان و ۲۰ کیلومتر هم از استان مرکزی ریل گذاری نشده بود و کل این مسیر در دولت تدبیر و امید ریل گذاری شد.
نیکبخت اظهار کرد: در تعطیلات نوروز تصور می کردیم کار تعطیل می شود اما دیدیم در طول ۱۳ روز تعطیلات نوروزی ۱۵ کیلومتر ریل گذاری انجام شد و ریل گذاری این مسیر از ۷۰۰ متر در روز تا رکورد ۱۷۲۰متر در مراحل پایانی انجام شد.
استاندار با بیان اینکه دولت تدبیر و امید این طرح را برای خود بسیار مهم دیده بود و با جدیت و اولویت پیگیری می کرد، افزود: این مهم است که با همه شرایط اقتصادی در دولت تدبیر و امید به پنج استان ریل گذاری به میزان روزانه پنج کیلومتر انجام شود و بی انصافی و بی لطفی است که عملکرد و خدمات دولت تدبیر و امید دیده نشود زیرا خدمات دولت مربوط به نظام است.
« خیرالله خادمی» مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور می گوید، اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی از اولویت های دولت تدبیر و امید است و پنج طرح مهم شبکه ریلی در سال جاری آماده بهره برداری شده و خط آهن ۲۶۷ کیلومتری تهران – همدان یکی از این طرح های مهم است.
خیرالله خادمی  ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک خط آهن قزوین – رشت به بهره برداری برسد.
وی تکمیل خط آهن کرمانشاه – ملایر به طول ۱۷۵ کیلومتر و مهاباد – ارومیه به طول ۹۸ کیلومتر و میانه – بستان آباد به طول ۱۳۴ کیلومتر برای اتصال تبریز به این خط آهن را از مهم ترین اولویت های دولت اعلام کرد که در سال جاری به بهره برداری می رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: پس از اتصال این پنج استان به شبکه ریلی کشور ، اتصال سه استان دیگر به ترتیب سنندج، اردبیل و بوشهر به شبکه حمل و نقل ریلی کشور دراولویت قرار دارند.
به گفته وی، توسعه شبکه ریلی از اولویت های دولت تدبیر و امید است و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و شهرهای ریل پایه به یک استراتژی بلند مدت بخش حمل و نقل ایران تبدیل شده است.
هم اکنون طول خط آهن کشور به حدود ۱۱ هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد در پایان ۱۴۰۴ طول شبکه ریل کشور به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش یابد و بخش زیادی از بار و مسافر از جاده به روی ریل منتقل شود.
قرار است در چشم انداز ۱۴۰۴ بیش از ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر کشور با شبکه حمل ونقل ریلی جابجا شوند و یکی از برنامه های مهم و اولویت دولت توسعه شبکه حمل ونقل ریلی در کشور است.
برقی کردن یک هزار و ۴۶۶ کیلومتر خطوط ریلی به ارزش تقریبی ۴٫۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی (خط ریلی اصفهان ـ اهواز به طول ۵۴۰ کیلومتر و تهران- مشهد به طول ۹۲۶ کیلومتر)، احداث ۳۰۷۵ کیلومتر خطوط ریلی به ارزش تقریبی ۷ میلیارد یورو از محل فاینانس، گسترش خطوط ریلی حومه ای تهران ، شرووع عملیات اجرایی طرح اتصال بندر چابهار (به عنوان بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی) جهت افزایش بار ترانزیت از کشورهای آسیای میانه، اعتباری طرح احداث راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا جهت رونق ترانزیت از طریق کشور آذربایجان، اتمام عملیات اجرایی طرح راه آهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از کشور ترکمنستان و قزاقستان وتسریع در عملیات اجرایی طرح راه آهن سنگان ـ هرات جهت انتقال بارهای ترانزیتی کشور افغانستان از جمله اقدام های دولت یازدهم درحوزه حمل ونقل ریلی است.