اطلاعات و مشخصات پژو ۳۰۱ تولید شده در ایران؛

اطلاعات و مشخصات پژو ۳۰۱ تولید شده در ایران؛

بتازگی منابع آگاه در ایکاپ اعلام کرده‌اند که سری نخست این خودروها بصورت وارداتی عرضه خواهد شد و از مدل ۲۰۱۶ خواهند بود.
تقریباً چند ماهی است که شرکت پژو مدل ۳۰۱ را دستخوش فیس‌لیفت کرده تا هم به زیبایی آن بیافزاید و هم پای این مدل را که در ابتدا با مشارکت دانگ‌فنگ برای بازار چین و کشورهای درحال توسعه طراحی کرده بود را به اروپای غربی باز کند.
پژو 301
پژو تلاش کرده تا ۳۰۱ فیس‌لیفت را به مدل پرچمدار این شرکت فرانسوی یعنی ۵۰۸ نزدیک کند؛ اساسی‌ترین تغییر صورت گرفته به نمای جلوی این خودرو باز می‌گردد که علاوه بر قرارگیری یک جلوپنجره شکیل به سبک زبان جدید محصولات این شرکت و بهره گیری سپر عضلانی در جلو، خطوط عضلانی در نمای جانبی و عقب خودرو، چهره تهاجمی را در ذهن بینندگان تداعی نماید.
اما فعلاً با مدل فیس‌لیفت کاری نداریم چرا که قطع به یقین و مطابق سنت‌ها و اظهارات منابع آگاه در ایکاپ در ایران باید پذیرای مدل قبلی این خودرو باشیم.البته مدل‌ ۲۰۱۶ پژو ۳۰۱ که به ایران خواهد آمد به زیبایی فیس‌لیفت این خودرو نیست.
پژو 301
پژو برای مدل ۳۰۱ از دو پیشرانه و سه جعبه‌دنده بهره‌گیری کرده که پیشرانه‌ها از میان نمونه ۱٫۲ لیتری سه‌سیلندر و ۱٫۶ لیتری چهارسیلندر انتخاب شده است. همچنین دو جعبه‌دنده خودکار ۶ و ۴ سرعته و یک جعبه‌دنده دستی ۵سرعته برای این خودرو پیش‌بینی شده است.
پیشرانه ۱٫۶ لیتری کد EC5 که نمونه ارتقا یافته TU5 محسوب می شود. پیشرانه ۱٫۲ لیتری ۸۲ اسب‌بخار نیرو و پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند و مصرف سوخت ترکیبی آن‌ها به ترتیب ۴٫۹ و ۷٫۳ لیتر بر صدکیلومتر است.
در رانندگی شهری اما پیشرانه ۱٫۲ لیتری ۶ لیتر و ۱٫۶ لیتری ۱۰ لیتر سوخت را در مسافت ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند.
پژو 301
شتاب پیشرانه سه‌سیلندر ۱۲٫۹ ثانیه و پیشرانه چهارسیلندر ۱٫۶ لیتری معادل ۱۰٫۸ ثانیه است و به ترتیب ۳۰۱ با استفاده از این پیشرانه‌ها می‌تواند به ۱۷۰ و ۱۸۸ کیلومتر‌بر ساعت سرعت دست پیدا کند.
در ایران اما قرار است پژو ۳۰۱ با پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۱۵ اسبی و جعبه‌دنده ۴ سرعته خودکار و ۵ سرعته دستی ‌عرضه شود که به نسبت معقول می‌آید اما با توجه به اینکه دوران جعبه‌دنده‌های دستی چهارسرعته به جهت واکنش ضعیف به فرمان‌های راننده به سر آمده است بهتر بود از جعبه‌دنده خودکار شش‌سرعته استفاده می‌شد البته در این میان اغلب رقبا بجز یکی دو خودروی چینی با جعبه‌دنده CVT، باقی از جعبه‌دنده‌های ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته خودکار بهره می‌برند.
در میانه داشبورد با کیفیت آن، برای مدل‌ فیس‌لیفت از صفحه‌نمایش مجهز ۷ اینچی بهمراه رهیاب و… با قابلیت اتصال به تلفن‌همراه اندروید و آی‌او‌اس بهره‌گیری شده، اما در مدل ۲۰۱۶ تنها با یک سیستم ساده پخش صوت روبرو هستیم که البته می‌توان آن را با نمونه مدرن تعویض کرد.
فرمان خوشدست بوده و راننده از کیفیت مواد تشکیل دهنده داشبورد و فرمان لذت خواهد برد، همچنین صندلی‌ها هم احساس راحتی را منتقل می‌کنند. در کل فضای داخلی کابین در عین سادگی، قابل قبول و با کیفیت است.
هر چند که در ایران با مدل ۲۰۱۶ پژو ۳۰۱ در سری اولیه وارداتی روبرو خواهیم بود و مشخص نیست که در ادامه خودروهای ۳۰۱ تولید ایکاپ از نوع قبل یا بعد از فیس‌لیفت خواهند بود، اما اگر همان مدل قبلی هم با قیمت‌گذاری منطقی و در ادامه تولید با کیفیت با نظارت مستقیم پژو به بازار عرضه شود، به یقین برگ برنده را در مقابل رقبا در دست خواهد داشت و می‌تواند خاطره تلخ ایرانیان از برند پژو که در سال‌های اخیر تحریم‌ها بواسطه استفاده از قطعات بی‌کیفیت شکل گرفته را کنار بزند و تصویر جدیدی از برند پژو را بواسطه سواری یک خودرو اقتصادی اروپایی و باکیفیت را جایگزین نماید. مساله‌ای که با توجه به قیمت‌گذاری پژو ۲۰۰۸ تا حدودی سخت بنظر می‌رسد.