آقای لاریجانی این سخن کدام فقیه است؟

آقای لاریجانی این سخن کدام فقیه است؟

آقای محمدجواد لاریجانی در جایی از نامه‌شان اشاره کرده‌اند که «در تلاوت شجریان، توجه به آیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است!» این اجتهاد و تخصص در علم تلاوت بر چه مبنا و اساسی است؟ ایشان چگونه می‌توانند در موضع یک فقیه بنشینند، فتوا بدهند و این کار را خلاف شرع بدانند؟ نفس این کار خلاف شرع و بدعت خواهد بود. استخراج حکم شرعی از این جمله که منطق و شرعی ندارد، خود خلاف شرع است.»

به گزارش خبر شرق ، حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در ستون اول دفتر روزنامه ایران نوشت:‌ «تلاوت قرآن با آواز خوش از سفارشات پیامبر(ص) و ائمه معصومین بوده و در برخی از احادیث نیز به این موضوع اشاره شده است. به عنوان مثال رسول خدا (ص) فرمودند: «هر چیزی زیوری دارد و زیور قرآن آواز خوش است.» امام باقر(ع) می‌فرمایند: قرآن را با آواز خوش بخوان زیرا خداوند دوست دارد قرآن با صدای خوش خوانده شود. امام رضا(ع) نیز فرمودند: قرآن را با آواز خوش بخوانید زیرا آواز خوش زیبایی قرآن را افزون می‌کند.

آقای محمدجواد لاریجانی درباره پخش دعای «ربنا»ی آقای شجریان در پاسخ به نامه آقای سیدرضا صالحی امیری مغلطه بزرگی کرده‌اند؛ ایشان اشاره دارند که «دفاع از آقای شجریان به یک مناقشه سیاسی تبدیل شده است». متأسفانه آقای لاریجانی همه چیز را با نگاه سیاسی ذهن خود و مذاق گروهی که نسبت به مسائل مختلف برداشت سیاسی دارد، می‌سنجد. به عبارت دیگر چون موضع آقای شجریان سیاسی است بنابراین آواز او نباید پخش شود. اما با توجه به تحصیلات ایشان در منطق و فلسفه، این نوع چینش منطقی و قیاس قابل درک نیست و حتی کسی که اندک اطلاعات مذهبی داشته باشد، این صحبت‌ها را برنمی‌تابد.

ایشان در جایی دیگر اشاره کرده‌اند که «در تلاوت مذکور، توجه به آیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است!» این اجتهاد و تخصص در علم تلاوت بر چه مبنا و اساسی است؟ ایشان چگونه می‌توانند در موضع یک فقیه بنشینند، فتوا بدهند و این کار را خلاف شرع بدانند؟ نفس این کار خلاف شرع و بدعت خواهد بود. استخراج حکم شرعی از این جمله که منطق و شرعی ندارد، خود خلاف شرع است.

در باب بخش دیگری گفته‌اند «برخی از فقهای بزرگ تلاوت ملحون را مورد شبهه قرار داده‌اند.» آقای لاریجانی باید بگویند کدام فقیه این سخن را گفته‌اند؟ اگر بر فرض محال فقیهی چنین سخنی را گفته باشد، خلاف احادیث ما خواهد بود. در قرآن آمده است رَتِّلِ القُرآنَ تَرتیلاً”. که بسیاری از بزرگان فقه این‌گونه تفسیر کرده‌اند که یعنی قرآن را با آواز خوش بخوانید. بنابراین اشکالات بزرگی بر صحبت‌های آقای لاریجانی وارد است. بهتر است هر کسی در رشته تحصیلی خودش اظهار نظر کند و اجازه دهند در فقه و هنر افراد متخصص پاسخگو باشند.

ربنای آقای شجریان در دستگاه سه‌گاه خوانده شده و در آن آواز افشاری و گوشه عراقی به گوش می‌رسد. جالب این که سال‌های بسیاری هم از تلویزیون پخش شده و هیچ فقیه، عارف و قاری قرآنی اشکالی بر آن وارد نکرده و حتی مجذوب این آواز شده‌اند.

اگر آقای لاریجانی به لحاظ شرعی بر ربنا ایراد گرفته‌اند، پس نسبت به اذان زیبای مؤذن‌زاده اردبیلی هم باید نقد و اشکال جدی وارد بدانند چون مردم تحت‌الشعاع زیبایی این تلاوت قرار می‌گیرند یا قرائت‌های زیبای عبدالباسط که مردم را مجذوب خود می‌کند. در طول تاریخ اسلام افراد بسیاری بودند که تحت تأثیر الحان قرآن قرار گرفتند و روی به اسلام آوردند.

به نظر من پخش صدای آقای شجریان از رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران حق همه مردم است و تقاضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رئیس صداوسیما در مورد پخش دعای ربنا با صدای شجریان به جا و درست بوده و هیچ توجیه منطقی برای محروم کردن مردم از این صدا و نعمت وجود ندارد. ما با نگاه سیاسی خود باعث محروم شدن بسیاری از مردم از حق و حقوقشان شده‌ایم.

به خاطر دارم در یکی از غروب‌های ماه مبارک سال ۶۸ صدای آقای شجریان و اشعار مذهبی ایشان از رادیو پخش می‌شد. مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی، فقیه بزرگوار غرق در صدای ربنا بودند و گفتتد این صدا برای من بسیار جذاب است. به نظر من در طول تاریخ کسی نتوانسته به لحاظ صوت و تلاوت، کار زیبا و بسیار هنرمندانه آقای شجریان را انجام بدهد.»